Osnovni cilj Programa rada Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ) za ovu godinu je povećanje učešća NSZ na tržištu rada. Da bi se postigao ovaj veoma važan i kompleksan cilj, jedan od preduslova i prioriteta je i uspostavljanje što intenzivnije saradnje sa poslodavcima.

Povećanje učešća NSZ na tržištu rada

Osnovni cilj Programa rada Nacionalne službe za zapošljavanje (NSZ) za ovu godinu je povećanje učešća NSZ na tržištu rada. Da bi se postigao ovaj veoma važan i kompleksan cilj, jedan od preduslova i prioriteta je i uspostavljanje što intenzivnije saradnje sa poslodavcima.

U realizaciji tog cilja pošlo se od uspostavljanja kontakata sa različitim asocijacijama poslodavaca, u prvom redu sa Unijom poslodavaca Srbije (UPS), imajući u vidu njenu reprezentativnost i činjenicu da UPS učestvuje i u upravljanju Nacionalnom službom.

Sastanku su u ime Unije prisustvovali Nebojša Atanacković, predsednik, Ivan Kovačević, potpredsednik, Dragoljub Rajić, direktor i Vesna Kovačević Stanković, član UO NSZ. Nacionalnu službu su predstavljali: direktor Siniša Nadbantić, Nevena Letić, direktorka Sektora za posredovanje u zapošljavanju, Zoran Matović i Dragan Đukić, savetnici direktora i Milena Janković, rukovodilac Centra za projekte.

Učesnici su upoznati sa osnovnim aktivnostima koje se odvijaju ili planiraju u ovim dvema organizacijama. Zajednički su konstatovali da je potrebno saradnju operativno podići na kontinuirani i viši nivo, kako bi se ostvario zajednički cilj - da poslodavci nađu na tržištu rada radnike kakvi su im potrebni, a da nezaposleni sa evidencije nađu posao za koji imaju kvalifikacije i kompetencije. Preduslov tome je, kako je rečeno, bolja razmena informacija, kako na nacionalnom, tako i na lokalnom nivou.

Direktor Rajić je istakao da ni za jedne ni za druge nije ohrabrujuća činjenica da je već 5 godina broj ugašenih malih i srednjih preduzeća veći od broja novoosnovanih. Da bismo osetili povećanu tražnju za radnicima, u jednom nizu godina taj odnos bi morao da bude veći najmanje za 5 do 10%, u korist novootvorenih preduzeća, rekao je Rajić.

Direktor NSZ je istakao kapacitete i usluge koje Nacionalna služba može pružiti poslodavcima, bez naknade, odakle i slogan akcije: "Uštedi - sarađujući sa Nacionalnom službom za zapošljavanje". Nadbantić je izrazio očekivanje da će Unija sugerisati svojim članovima da više koriste usluge NSZ, ali i da će otvoreno i blagovremeno ukazivati i na moguće propuste ili novine koje bi Služba trebalo da uvodi da bi izašla u susret željama poslodavaca.

Nevena Letić je izrazila čvrsto uverenje da bismo mogli da obezbedimo adekvatne radnike za najveći broj poslodavca, članova Unije, koji ponude konkretne zahteve i korektne uslove rada. I jedna i druga strana sprovode niz projekata i istraživanja, čijem uspehu bi znatno doprinelo međusobno informisanje i direktna saradnja. S tim u vezi, predstavnici Unije su zamoljeni da pozovu svoje članove da uzmu aktivno učešće u predstojećoj anketi, tokom aprila meseca, koja se sprovodi već tri godine i za cilj ima prikupljanje podataka radi izrade kratkoročnih prognoza kretanja na tržištu rada.

U nastavku kampanje, delegacija NSZ, koju su činili Siniša Nadbandić, Nevena Letić i Zoran Matović, savetnik direktora, posetila je Privrednu komoru Srbije (PKS) i sa Vidosavom Džagić, potpredsednicom PKS, Milivojem Miletićem, savetnikom predsednika i mr Mirjanom Kovačević, direktorkom Centra za edukaciju i stručno obrazovanje, vodila detaljne razgovore o pitanjima koja se odnose na stanje i kretanja na tržištu rada.

Direktor NSZ je u centar pažnje stavio tri značajne aktivnosti. Prva se odnosi na predstojeću aprilsku anketu među 8.000 poslodavaca, čiji će rezultati biti osnov za izradu prognoza o kretanjima na tržištu rada u 2014. i 2015. godini. Anketiranje će biti obavljeno u direktnom razgovoru savetnika iz Nacionalne službe i poslodavaca. Zatraženo je od PKS da podrži ovu aktivnost i pomogne, sa svojom bazom podataka, u uspostavljanju kontakata sa poslodavcima koji nisu ažurirali svoje adrese u Agenciji za privredne registre. Prognoze treba da posluže za izradu Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja i mera aktivne politike zapošljavanja, ali i kao indikator očekivane tražnje na tržištu rada za određenim zanimanjima i posebnim znanjima i veštinama, institucijama iz sfere obrazovanja pri izradi nastavnih programa i upisne politike.

Druga značajna ativnost se odnosi na projekat ''Povećanje delotvornosti politike zapošljavanja prema ugroženim grupama'' u okviru IPA 2012, a koji će Nacionalna služba početi da realizuje u drugoj polovini godine. To je prvi projekat koji će sa Evropskom komisijom direktno, kao korisnik, ugovoriti i realizovati NSZ. Saradnja sa lokalnim samoupravama i asocijacijama poslodavaca biće od velikog značaja.

Treća aktivnost se odnosi na osnovnu poruku kampanje, a to je afirmacija kapaciteta Nacionalne službe da pruži kompletne usluge poslodavcima u posredovanju na tržištu rada bez naknade, što za rezultat može imati zadovoljenje potreba poslodavaca za određenim radnicima, ali i direktnu uštedu, jer svoje usluge NSZ ne naplaćuje.

Imajući u vidu iskustvo, kapacitete i pre svega raspoloživu bazu od stotine hiljada nezaposlenih svih zvanja i znanja, prosto je neverovatno zašto se jedan deo poslodavaca ne obraća Nacionalnoj službi za zadovoljenje svojih potreba za radnicima. Jedan deo poslodavaca i ne zna koje sve usluge mogu dobiti od Nacionalne službe i Privredne komore, pa bi zajednička promocija usluga mogla biti delotvorna, rekla je Vidosava Džagić.

Kontakti dve institucije biće dalje nastavljeni, sačinjena je i lista zajedničkih aktivnosti, što će biti uneto i u sporazum o međusobnoj saradnji, čije se potpisivanje očekuje.