Gradnja mosta na Savi kod Gradiške trebalo bi da počne 9. oktobra, samo dan nakon što, kako je najavljeno, bude položen kamen temeljac za izgradnju mosta kod Rače, koji će biti dio autoputa koji će povezivati Banjaluku i Beograd.

Konačno niču mostovi na Savi, kod Gradiške i Rače

Priča o izgradnji mosta kod Gradiške traje od 2004. godine, a ugovor su konačno polovinom jula potpisali zvaničnici BiH i preduzeća “Hrvatske ceste” sa predstavnicima kompanije “Integral inženjering” iz Laktaša, koja je, u konzorcijumu sa firmama “Đuro Đaković montaža” i “Zagreb-montaža”, dostavila najpovoljniju ponudu od 23,49 miliona evra na tender za realizaciju tog važnog projekta.

Vrijednost radova je 19,54 miliona evra bez PDV-a. Most će biti dug 426 metara, a širok 22,6 metara i imaće po dvije kolovozne trake u svakom smjeru. Ugovorom je predviđeno da radovi, od uvođenja izvođača u posao, treba da budu završeni u roku od 30 mjeseci.


U Ministarstvu komunikacija i transporta BiH juče su rekli da izvođač, prema dogovorima, ima rok od 105 dana da započne sa radovima, odnosno da je krajnji rok druga polovina oktobra, ali da očekuju da će početi i ranije, jer “nema ništa što bi moglo da ugrozi projekat”.


Zvaničnici Republike Srpske ranije su naglasili da će gradnja mosta na Savi kod Gradiške dati puni smisao autoputu Gradiška - Banjaluka, jer će taj prvi autoput u Srpskoj biti povezan na panevropski koridor deset i autoput Beograd - Zagreb, a tim na mrežu autoputeva zapadne Evrope.


Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Neđo Trninić istakao je za “Glas Srpske” da je obaviješten da je početak radova planiran 9. oktobra.


- Riječ je o veoma važnom projektu koji dugo čekamo i na kojem insistira i Evropska komisija koja nam je pomogla - rekao je Trninić.


Republika Srpska čeka još jedan most na Savi, i to kod Bijeljine, odnosno Rače. Srpski član Predsjedništva BiH Milorad Dodik najavio je u petak da članovi Predsjedništva 8. oktobra odlaze u Beograd na sastanak kod predsjednika Srbije Aleksandra Vučića kada će doći i predsjednik Turske Redžep Tajip Erdogan. Tada treba da bude ozvaničena gradnja prvog dijela budućeg autoputa od Beograda prema Sarajevu.


- Mi ćemo doći kasnije tokom tog događaja. Taj dan biće položen i kamen temeljac za izgradnju mosta na Savi kod Rače, gdje bi se gradio most koji će biti u dimenzijama autoputa i promovisali bismo početak izvođenja radova na trasi od Kuzmina do Rače i dalje prema Bijeljini i spoj sa autoputem koji smo već doveli do Doboja - rekao je Dodik.


Srpska je, prema riječima nadležnih, ubrzala pripreme za izgradnju autoputa koji treba da je, preko Posavine i Semberije, poveže sa Srbijom, a tome u prilog ide informacija koja je i razmatrana u Narodnoj skupštini RS, u kojoj piše da je cilj da ta dionica bude završena do 2025. godine.


Srbija će, prema ranijim najavama, finansirati i izgradnju mosta na Rači, vrijednog oko 100 miliona evra, te pomoći izgradnju dionice od granice sa Srbijom do Bijeljine. Dionica Brčko - Bijeljina - granica Srbije duga je 31 kilometar, piše u dokumentima “Autoputeva Republike Srpske”.


Međudržavni sporazum za izgradnju mosta na Rači treba da bude odobren i u institucijama na nivou BiH.


Trase


Milorad Dodik u februaru ove godine je, nakon sastanka s nadležnim ministrima u BiH u vezi s ponudom Turske za izgradnju autoputa, potvrdio da je usaglašena jedinstvena trasa koja će biti formalno predložena turskim vlastima.


Predstavnici Srbije su još u decembru lani s turskom kompanijom “Tašjapi” potpisali komercijalni ugovor za projektovanje i izgradnju prve dionice autoputa. Predviđeno je da se dvije kružne dionice autoputa iz dvije zemlje spajaju u blizini Bijeljine i Višegrada.